6 trucuri care te ajuta sa scapi de stres in cele mai tensionate momente

Stresul face parte din peisajul cotidian al fiecărui om, nu e nimic nou aici. Adaptarea la condiţiile de muncă, fără neglijarea propriei persoane, rutina sau grijile de acasă pot să contribuie la un blocaj mintal. Dar poţi uita de stres cu câteva exerciţii mentale simple.

„Stresul este puterea pe care i-o conferim percepţiei noastre asupra a ceea ce se întâmplă în afara propriei persoane“, spune Lauren E. Miller, autoarea cărţii „Cinci minute pentru alinarea stresului“. Chiar dacă te consideri o victimă a stresului, Miller insistă să nu laşi această presiune să apese şi mai mult pe umerii tăi, ci să fie un punct de pornire spre folosirea imaginaţiei.

Într-adevăr stresul este iminent în viaţa modernă. „Este unul dintre acele lucruri cu care, noi, ca fiinţe umane, ducem un război în jungla minţii noastre. Dacă faci alegerea conştientă de a rămâne stăpân pe tine şi pe gândurile tale, atunci îţi poţi adapta percepţia la orice fel de situaţie“, îndeamnă Lauren E. Miller.

Stresul impune un disconfort şi senzaţia unei lipse de control, dar există şi unele strategii care te pot ajuta să depăşeşti această fază. Astfel, „Huffington Post“ a întocmit o listă cu şase tehnici de control al stresului cu efect în termen scurt, care „ar putea literalmente să-ţi transforme modul de trai“.

Preferatele cititorilor:  5 sfaturi pentru a fi mai eficient la locul de munca

1. Nu face etichetări

„Viaţa îşi urmează cursul natural, iar tu ai o anumită percepţie despre ea, complet obiectivă, până când începi să pui etichete“, explică Miller. Astfel, etichetarea unui anumit eveniment, fie în bine, fie în rău, va determina organismul să reacţioneze într-un anumit mod, în funcţie de etichetă. Celule au „urechi“, astfel încât creierul dictează corpului cum să răspundă faţă de o întâmplare.

Ia-ţi un timp de respiro înainte de a judeca şi de a clasifica o situaţie. Este strict alegerea ta să etichetezi o experienţă ca fiind benefică – pentru că vei ajunge să înveţi de pe urma ei pentru o perioadă lungă de timp – sau ca fiind supărătoare – astfel încât să te facă să nu mai repeţi contextul respectiv.

2. Şterge stresul cu un „click“ mental

Prin apăsarea unui buton pe tastatură este posibil să ştergi o greşeală dintr-un text scris la calculator. Acelaşi lucru este valabil, la nivel mental, şi în cazul unui gând stresant. Miller sugerează să foloseşti conştient cuvântul „ştergere“ sau să îl spui cu voce tare. „Prin rostirea acestui cuvânt îţi poţi schimba starea, îţi poţi îndepărta negativitatea care se abate asupra gândurilor tale“, mai spune ea.

3. Ajută-te de imaginaţie

Dacă pur şi simplu simţi că nu poţi să ieşi dintr-o situaţie sau dintr-o stare negativă, atunci trebuie să te foloseşti de imaginaţie. Vizualizează un eveniment care te-a făcut să te simţi fericit sau du-te cu gândul într-un loc în care ţi-ar plăcea să fii.

Preferatele cititorilor:  Ce tendinte si tehnologii vor impulsiona afacerile vizitatorilor GastroPan 2016?

Chiar dacă pare o activitate puerilă, experta spune că imaginaţia are întotdeauna efect asupra schimbării de atitudine. „Imaginaţia ne poate schimba percepţia şi atitudinea într-o fracţiune de secundă pentru că mintea noastră nu percepe atât de acut diferenţa dintre real şi imaginar în acele momente“, arată ea.

4. Fii regizorul propriului film

Situaţiile stresante îşi dezvoltă propriile scenarii, dar trebuie să realizezi că tu eşti cel care dictează care scene rămân şi care sunt scoase la „montaj“, în derularea acestei pelicule. Practica aceasta implică detaşarea, în sensul că trebuie să fii mai degrabă un observator, şi nu un actor.

Priveşte un moment stresant ca şi cum ar rula pe marile ecrane şi încearcă să-ţi imaginezi scena care l-a cauzat şi reacţia ta faţă de clipa care l-a declanşat. Puterea imaginaţiei este nelimitată, astfel că poţi să adaugi elemente de recuzită (de exemplu poţi să-i transformi în clovni pe aceia care te-au deranjat) sau poţi să faci în aşa fel încât vocea ta să fie peste a tuturor participanţilor din filmul tău. A privi problema prin lupa imaginaţiei poate să te amuze şi să-ţi amintească de faptul că tu ai controlul.

Preferatele cititorilor:  Ce poti face si ce nu in timpul sarcinii

5. Fă-ţi notiţe

Scrie mare, pe foi de hârtie, lucrurile pe care le preţuieşti cel mai mult în viaţă, pentru ca viziunea ta asupra lor să fie cât mai proaspătă. Poţi chiar sa-ţi faci un screensaver pe calculator pentru a fi în permanenţă atent la aceste detalii. O astfel de listă îţi poate aminti că oamenii sunt mult mai importanţi ca lucrurile materiale. Acesta trebuie să fie principiul după care te ghidezi, cel în care imaginea de ansamblu, esenţialul, se concentrează pe lucrurile cu adevărat importante.

6. Vizitează un cimitir

Chiar dacă sună un pic cam ciudat, a vizita un cimitir, cu gândul sau chiar cu pasul, poate să ducă la o restructurare a situaţiei stresante. Întreabă-te dacă stresul ar mai fi necesar atunci când ţi-ar suna ceasul şi gândeşte-te la ultima ta dorinţă, ca şi cum ai fi pe patul de moarte.

Toate aceste dileme îţi pot da încredere şi te pot face mai înţelept. Atunci când eşti mult prea preocupat cu problemele vieţii poţi să experimentezi ceea ce se numeşte o „viziune de tunel“, adică a da prea multă importanţă unor lucruri nesemnificative.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *